Betonilattiavalua varten pitää varata lattiavalajat neliömäärästä riippuen. Lattiavalua varatessa kannattaa myös mainita onko lattiaan tulossa kaatoja ja tarvitseeko lattiaan käytettävän betonimassan olla säänkestävää (terassi, autokatos) tai hienorakeista (raekoko hieno 16 mm tai 8 mm).
Lattiaa valaessa tulee huomioida riittävä lämpötila sekä valaistus. Lämpöä tulisi olla vähintään +8-10ºC lattianrajassa (myös kuivumisaikana) ja valettava alue mielellään täysin vedoton. Jos lattiaan tulee vesikiertoinen lattialämmitys, niin betonia tulisi varata vähintään 3-4 cm putken päälle. Vedensaanti lattiavalun aikana on välttämätöntä.
Lattiavalua aloitettaessa on rakentajan toimesta lattiarajaan seinän viereen asennettava erillinen esim. solumuovinen irrotuskaistale ja lattiankorko merkittävä metrin korkeudelle aiotusta lattiatasosta. Lattiakaivot ovat myös etukäteen asennettava suoraan oikeaan korkoon. Lattiavalajillamme on aina varusteena tasolaser, jolla saadaan oikea korko varmasti koko lattian alueelle. Seinät, kynnykset, ikkunat yms. arat paikat tulisi suojata hyvin.
Pumppauksen kestäessä lattiavalaja tasoittaa betonin lattiaksi ensin pitkällä linjaarilla. Kun betonivalun pinta on riittävästi kovettunut kantaakseen painoa, se hierretään joko käsin puulastalla ja liipataan teräsliipillä tai hierretään koneellisesti ja sitten ajetaan ns. siipipintaan sileäksi. Lattian pintahalkeamisen ja liian nopean kuivumisen estämiseksi lattiavalun päälle voidaan levittää jälkihoitoaine tai muovi.
Kuumalla ilmalla (esim. kesällä suora auringonpaiste) jälkihoitoaineen päälle kannattaa vielä levittää muovi. Lattia kestää normaalia kävelyä seuraavana päivänä, mutta nyrkkisääntönä normaalin lattiabetonin kuivumisaikana voidaan pitää n. 1 cm / viikko. Noin kahden viikon kuluttua betoniliima hiotaan pois, minkä jälkeen lattia on betonipinnaltaan valmis.
Betonilattia voidaan myös käsitellä eri tavoin käyttökohteesta riippuen. Jos tarvitaan kovaa ja kulutusta kestävää pintaa, valun yhteydessä voidaan liippaamisen sijaan hiertää koneella betonivalun pintaan kuivasirotetta, mikä tekee pinnasta erittäin kovan. Autotalleissa, -katoksissa ja muissa harrastetiloissa on suosittua käyttää natriumsilikaattia (kutsutaan myös nimellä ”vesilasi”).
Natriumsilikaatti voidaan levittää joko heti lattian viimeistelyn jälkeen valun yhteydessä, jolloin se toimii myös jälkihoitoaineen ominaisuudessa, tai vasta myöhemmin, kun betonivalun pinta on riittävän kuiva. Jälkeenpäin tehtynä on tärkeää poistaa ensin betoniliima hiomalla. Natriumsilikaatti tunkeutuu betonin huokosiin ja ikään kuin sulkee huokoset tehden betonista likaa hylkivän ja roiskeita kestävän. Kuivasirotepinta yhdistettynä natriumsilikaattikäsittelyyn tekee esimerkiksi autoharrastajan autotallin lattiasta erinomaisen.
Tiedustele eri betoniratkaisuistamme tai kysy tarjous projektillesi. Olemme teihin yhteydessä yhden arkipäivän sisällä.